Inici / actualitat

ACTUALITAT

Mataró posa en marxa el model de recollida porta a porta de residus comercials
23/11/2021

El passat 2 de novembre, es va posar en marxa el nou model de recollida de residus comercials i de restauració a la localitat de Mataró. Els establiments de comerç i d’hostaleria del centre han de dipositar a la porta dels seus locals la fracció de residus indicada segons un calendari establert per procedir a la seva correcta recollida. El servei, que té com a objectiu incrementar les xifres de recollida selectiva, s’ampliarà properament als eixos comercials dels barris i a generadors singulars de tota la ciutat.

El Centre és la primera zona escollida de Mataró per a la implementació d’aquest sistema, recollint-se de forma segregada les cinc fraccions. En el cas dels eixos comercials dels barris es recolliran porta a porta les fraccions orgànica, envasos i paper i cartró, mentre que les fraccions de vidre i resta continuaran dipositant-se dins els contenidors de la via pública. S’exclouen els establiments que generin quantitats de residus equivalents a un domicili, que podran continuar utilitzant els contenidors del carrer.

El procés ha constat de diverses fases per a què la implantació es desenvolupi de manera gradual: de juliol a setembre es va procedir a informar els comerciants dels canvis previstos, així com recollir informació sobre les necessitats logístiques per efectuar la segregació en origen, dubtes i suggeriments. Així mateix, entre setembre i octubre es va desenvolupar un procés participatiu i de co-disseny on els comerciants van tenir l’oportunitat de fer arribar la seva opinió sobre aspectes concrets com el calendari o les franges horàries i enviar propostes obertes.

Des del 13 d’octubre el municipi compta amb un punt informatiu, ubicat a Can Serra-Museu, amb l’objectiu que comerciants i restauradors del centre puguin recollir els bujols, cubells i bosses homologades que necessiten per dur a terme l’entrega dels residus porta a porta. En aquest sentit, tots els dispositius de contenerització incorporen xips d’identificació individualitzada, amb la finalitat de realitzar un seguiment evolutiu i aplicar en un futur, una taxa de recollida de residus justa. També es troba en desenvolupament una aplicació mòbil per facilitar l’enviament de notificacions i avisos sobre el servei.

En els propers mesos, de novembre a gener, es preveu dur a terme un seguiment intensiu del servei per introduir millores si és necessari. En aquest context, les persones usuàries poden consultar tota la informació i fer arribar les incidències i suggeriments que considerin.

Es calcula que el sector comercial i de la restauració genera prop d’un 36% dels residus totals de Mataró, per això la seva implicació és vital per assolir els objectius ambientals de la ciutat. Aquest nou model neix de la necessitat de millorar les xifres de recollida selectiva de residus per a assolir les xifres plantejades (55% de reciclatge de residus per 2025) des de la Unió Europea.

A la pàgina web de l’Ajuntament de Mataró es poden consultar tot tipus de qüestions relacionades amb la implementació del nou model de recollida: calendari, mapa, document explicatiu, etc.

En aquest sentit, els recomanem que consultin la següent actuació de la Plataforma on s’explica el desenvolupament de mitjans específics per la recollida comercial (consulta aquí).

Subscriu-te al butlletí
de Residus Municipals
per estar al dia de totes
les novetats

Nom i cognoms *
Adreça electrònica *
Àmbit Professional
Organisme