Un dels problemes associats a la recollida de residus amb contenidors és l’anonimat que disposen els ciutadans, fet que provoca que la no participació en la recollida selectiva no tingui conseqüències. Mitjançant l’adopció de sistemes de control, vigilància i sanció, l’usuari del servei es sent controlat per l’ens competent de la gestió dels residus, aspecte que ajuda a reconduir els mals hàbits i, conseqüentment, a millorar els nivells de recollida selectiva assolits.
D’acord amb el Decret Legislatiu 1/2009, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei reguladora dels residus a Catalunya i el Decret 278/93, de 9 de novembre, sobre procediment sancionador d’aplicació als àmbits de competència de la Generalitat, els ens locals i supramunicipals tenen el dret d’aplicar sancions econòmiques quan s’infringeix una Ordenança o Reglament.
En aquest context, per tal de garantir una correcta separació dels residus llençats als contenidors de la via pública, els ens locals i/o supramunicipals haurien de disposar d’un servei d’inspecció amb l’objectiu de promoure la realització de la recollida selectiva a les llars. Per tant, la finalitat del servei d’inspecció ha de ser reconduir els hàbits dels ciutadans, inicialment mitjançant avisos i, en cas que aquests no resultin efectius, mitjançant l’obertura d’expedients sancionadors.